Het kan zijn dat je jouw medisch dossier op wilt vragen bij de ambulancedienst. Dit kan je doen via MijnAmbulancezorg.nl waarbij je inlogt met je DigiD. Dit geldt voor ritten die plaatsvonden op of na 12 februari 2025. Je hebt dan direct inzage in je dossier. Dit dossier kan binnen 48u nog worden aangepast door de zorgprofessional met inzichten na de ambulancerit. De zorgprofessional die je medische dossier aanmaakt kan in het belang van goede en complete verslaglegging soms meer tijd nodig hebben om eventuele aanvullingen in het dossier te doen.
Als je op het moment van zorg geen identiteitsbewijs bij je had, dan kun je je dossier van deze rit niet opvragen. In dat geval kun je het dossier opvragen via het formulier rechts op de pagina. Dit geldt ook voor ritten die vóór 12 februari 2025 zijn geweest.
Dit is een handmatig proces en kost hierdoor meer tijd.
Wie kan medische gegevens opvragen?
De patiënt (of de wettelijk vertegenwoordiger) heeft het recht om de eigen gegevens op te vragen. Ook kunnen derden gegevens opvragen, mits zij zijn gemachtigd door de patiënt (of diens wettelijke vertegenwoordiger). Voor een aanvraag hebben wij de juiste gegevens nodig. Hiervoor krijg je de benodigde formulieren gemaild na de aanvraag. Deze formulieren ontvangen we graag volledig ingevuld retour. Het opvragen van gegevens zonder gebruik van het DigiD kan alleen via het formulier op de website. Dit proces vraagt meer tijd.
Werkwijze RAV HM
De Medisch Manager Ambulancezorg beoordeelt de aanvraag. Als de aanvraag voldoet aan de richtlijnen, zorgt onze kwaliteitsfunctionaris voor een afschrift van de gevraagde informatie. Als de aanvraag niet voldoet, krijg je beargumenteerd waarom we de gegevens niet verstrekken.