Medisch dossier opvragen

Het kan zijn dat je jouw medisch dossier op wilt vragen bij de ambulancedienst. Dit kan je doen via MijnAmbulancezorg.nl waarbij je inlogt met je DigiD. Dit geldt voor ritten die plaatsvonden op of na 12 februari 2025. Je hebt dan direct inzage in je dossier. Dit dossier kan binnen 48u nog worden aangepast door de zorgprofessional met inzichten na de ambulancerit. De zorgprofessional die je medische dossier aanmaakt kan in het belang van goede en complete verslaglegging soms meer tijd nodig hebben om eventuele aanvullingen in het dossier te doen.  

Als je op het moment van zorg geen identiteitsbewijs bij je had, dan kun je je dossier van deze rit niet opvragen. In dat geval kun je het dossier opvragen via het formulier rechts op de pagina. Dit geldt ook voor ritten die vóór 12 februari 2025 zijn geweest. 

Dit is een handmatig proces en kost hierdoor meer tijd. 

Wie kan medische gegevens opvragen?

De patiënt (of de wettelijk vertegenwoordiger) heeft het recht om de eigen gegevens op te vragen. Ook kunnen derden gegevens opvragen, mits zij zijn gemachtigd door de patiënt (of diens wettelijke vertegenwoordiger). Voor een aanvraag hebben wij de juiste gegevens nodig. Hiervoor krijg je de benodigde formulieren gemaild na de aanvraag. Deze formulieren ontvangen we graag volledig ingevuld retour. Het opvragen van gegevens zonder gebruik van het DigiD kan alleen via het formulier op de website. Dit proces vraagt meer tijd. 

Werkwijze RAV HM

De Medisch Manager Ambulancezorg beoordeelt de aanvraag. Als de aanvraag voldoet aan de richtlijnen, zorgt onze kwaliteitsfunctionaris voor een afschrift van de gevraagde informatie. Als de aanvraag niet voldoet, krijg je beargumenteerd waarom we de gegevens niet verstrekken. 

Verkrijgen kopie medische gegevens

De aanvrager (patiënt, wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde) kan de informatie digitaal toegestuurd krijgen middels beveiligde e-mail. Om de beveiligde e-mail te kunnen versturen wordt om het mobiele nummer van de aanvrager gevraagd, deze krijgt per sms een code waarmee de beveiligde e-mail geopend kan worden.

 

Postadres

RAV Hollands Midden
t.a.v. Afdeling Kwaliteit
Postbus 121, 2300 AC Leiden

Onder vermelding van: aanvraag medisch dossier / vertrouwelijk

Afhaaladres

Als u niet beschikt over e-mail en u wil het ritdossier zelf komen halen dan dient hiervoor een afspraak gemaakt te worden. Er kan dan gelijk worden besproken bij welke standplaats het ritdossier opgehaald zou kunnen worden.

Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met de afdeling kwaliteit, te bereiken op het algemene telefoonnummer 071 5730000

Deze site maakt gebruik van cookies. Door deze site te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten