Er kan om verschillende redenen behoefte bestaan om het medisch dossier op te vragen bij de ambulancedienst. Dit vraagt om uiterste zorgvuldigheid. Immers gaat het hier om zeer privacygevoelige informatie. Een kopie van het medisch dossier kan daarom slechts onder strikte voorwaarden worden verstrekt.
Wie kan medische gegevens opvragen?
De patiënt (of diens wettelijk vertegenwoordiger) heeft het recht om diens eigen gegevens op te vragen. Ook kunnen derden gegevens opvragen, mits zij zijn gemachtigd door de patiënt (of diens wettelijke vertegenwoordiger). Voor een aanvraag moeten de juiste gegevens worden verstrekt. Hiervoor worden u de benodigde formulieren toegezonden. De formulieren moeten volledig worden ingevuld en kunnen per mail in antwoord op de mail beveiligd worden teruggezonden aan RAV Hollands Midden.
Werkwijze RAV HM
De Medisch Manager Ambulancezorg beoordeelt de aanvraag.
- Indien de aanvraag wordt afgekeurd, wordt beargumenteerd weergegeven wat de reden is van het niet verstrekken van gegevens.
- Indien de aanvraag wordt goedgekeurd, draagt de kwaliteitsfunctionaris zorg voor een afschrift van de gevraagde informatie.
In het originele dossier wordt een aantekening gemaakt van het verstrekken van de gegevens.